تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور – برای این که بهتر متوجه تفاوت هاست و سرور شوید، می‌خواهیم مثالی را برای شما ذکر کنیم. تصور کنید برای سرو شام شما وارد رستورانی می‌شوید. در نظر می‌گیرید که هاست یا همان میزبان رستوران با شما چگونه برخورد می‌کند. آیا رفتار هاست با سرور یا همان خدمت‌گذار رستوران یکسان است یا خیر. بین هاست و سرور شباهت و تفاوت‌های زیادی وجود دارد. اما به طور کلی مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو وجود دارد، این است که سرور یک دستگاه سخت افزاری با قدرت پردازش بسیار بالا است.  معمولا سرور خدمات مختلفی را برای میزبانی برنامه‌های وب سایت‌ها ارائه می‌کند. از طرفی دیگر هاست به نوعی سرویس تحت وب محسوب می‌شود و برای اجرا این سرویس‌ها باید  به سرور متصل شود. در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحات کامل‌تری در رابطه با هاست و سرور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر نمی خواهید این محتوا را تا پایان بخوانید می توانید این ویس را گوش کنید .

سرور چیست؟

سرور

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه سرور بیندازیم، باید بگوییم که اولین سرورها در سال 1990 اختراع و تولید شدند. دلیل اصلی ساخت سرور، مدیریت سایت‌ها و آپلود محتواهای مختلف درون وب سایت‌ها بود. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، سرور یک نوع سخت افزار یا نرم افزار  برای ارائه سرویس و خدمات به دیگر دستگاه‌های رایانه‌ای است. دستگاه‌های و رایانه‌ها در مدل مشتری، سرور نامیده می‌شود. نکته جالبی که درباره سرور وجود دارد این است که می‌تواند به طور همزمان به چند مشتری خدمات ارائه کند. همچنین این موضوع امکان پذیر است که یک فرد بتواند از چندین سرور استفاده کند. انواع مختلفی از سرورها در بازار وجود دارد. انواع خدماتی که سرورها به کاربران خود ارائه می‌دهند عبارتند از: مدیریت و ذخیره سازی انواع داده‌ها، ارسال و دریافت ایمیل، محاسبات، اشتراک منابع و…  معمولا سرورها را با کارایی که دارند طبقه بندی می‌کنند. انواع سرورهای رایج عبارتند از:

  1. سرور پستی
  2. فایل سرور
  3. سرور اپلیکیشن
  4. سرور وب
  5. سرور پایگاه داده
  6. و….

لازم است بدانید که هر سرور دارای یک دامنه پروتکل اینترنت اختصاصی است. یعنی هر فردی با خرید سرور دارای یک آدرس آنلاین مختص به خود می‌شود. این آدرس اختصاصی را اگر افراد در مرورگر خود تایپ و سرچ کنند IP مختص به آن فرد را نشان می‌دهد.

انواع سرور

برای اینکه تفاوت هاست و سرور را بدانیم بهتر است ابندا با انواع سرور آشنا شویم همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، انواع مختلفی از هاست‌ها وجود دارد. هر یک از این سرورها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. با توجه به این ویژگی و کاربردی که دارند، دسته بندی می‌شوند.  برای مثال یک سرور برای ذخیره سازی ایمن انواع اطلاعات و داده‌ها کاربرد دارد. در ادامه نام انواع سرورها را برایتان بازگو کرده‌ایم.

  1. وب سرور
  2. میل سرور
  3. فایل سرور
  4. سرور پلتفرم
  5. سرور امنیتی
  6. سرور مجازی
  7. سرور DNS
  8. سرور اپلیکیشن
  9. سرور پروکسی
  10. سرور اختصاصی
  11. سرور پایگاه داده

ایمیل سرور

همانطور که از نام آن پیداست، سروری است که برای تبادل ایمیل یا انواع پست‌های الکترونیکی کاربرد دارد. شاید تصور کنید که ارسال پست الکترونیکی و ایمیل از طریق ایمیل سرور بسیار آسان است. اما باید بگوییم که فرایند طولانی برای ارسال ایمیل وجود دارد. در واقع ایمیل سرور عملکردی مانند یک شبکه کامپیوتری گسترده دارد. وظیفه اصلی آن تبادل ایمیل بین افراد در سراسر دنیا است. هر ایمیلی که فرستاده می‌شود بسته به اطلاعاتی که دارد، به چند بسته مختلف تقسیم می‌شود. پس از طی مراحل مجموعه‌ی سرویس دهنده نامه به مقصد مشخص شده فرستاده می‌شود. 

 

به طور کلی دو نوع ایمیل سرور وجود دارد:

  • سرور ایمیل خروجی
  • سرور ایمیل ورودی

 اپلیکیشن سرور

اپلیکیشن سرور

کاربرد اصلی پروکسی سرور، مدیریت درخواست کامپیوترهای کلاینتی است که می‌خواهند از منابع سرور دیگر در اینترنت استفاده کنند است. برای مثال فرض کنید فردی با استفاده از سیستم شخصی خود به یک سرور پروکسی متصل می‌شود. پس از اتصال درخواست یک نوع سرویس را درخواست می‌کند. این سرویس می‌تواند فایل، اتصال امی و یا صفحه وب باشد. در مرحله بعدی کار سرور پروکسی این است که درخواست را بررسی کند و روند ساده سازی آن را انجام دهد. پروکسی سرورها به کاربران این امکان را می‌دهند که در عین استفاده از سرویس‌های مختلف همچنان اطلاعات آنان محرمانه باقی بماند. همچنین لازم است بدانید که اپلیکیشن سرور وظیفه پشتیبانی از طراحی صفحات وب dynamic  را بر عهده دارد.

نقش دیگر سرور پروکسی، واسطه بودن بین کلاینت‌ها و دیگر سرورها است. برای مثال اگر افراد بخواهند داده‌ای را دانلود و دریافت کنند، نیاز دارند که به سرور پروکسی متصل شوند. معمولا یک پروکسی سرور بین برنامه کلاینتی و یک سرور خارجی وجود دارد. وجود این پروکسی‌ها برای انجام اموری مانند بهبود کارای، فیلتر کردن درخواست‌ها، به اشتراک گذاشتن داده‌ها و اطلاعات و خدمات مربوط به VPN مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرور ارتباطی

کاربرد اصلی سرور ارتباطی فراهم کردن سرویس ارتباطی و اجرا مراحل مربوط به آن است. با داشتن سرور ارتباطی بر روی سیستم، با دیگر افراد ارتباط داشته باشند. معمولا هر کاربر در این سرور با عنوان endpoint نام برده می‌شود. در نظر داشته باشید که کاربران هنگام ارتباط با دیگران از طریق سرور ارتباطی، میزان دسترسی آنان و ارتباط آن‌ها با کاربران دیگر توسط سرویس امنیتی کنترل می‌شود.

سرور پلتفرم

به طور کلی سرورهایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها دستورات سخت افزاری و سیستم عامل را ارسال می‌کنند. تمامی سرورهایی که این وظیفه مهم را انجام می‌دهند، جزو خانواده سرور پلتفرم محسوب می‌شوند. ادارات و سازمان‌های بزرگ نیاز دارند که حجم زیادی از اطلاعات و داده‌های خود را به طور ایمن و با سرعت بالا در سیستم‌های خود انتقال دهند و آن‌ها را پردازش کنند. از این رو این گونه سازمان‌ها از سرور پلتفرم برای انجام این امور مهم استفاده می‌کنند.

انواع سرویس‌های میزبانی وب

اگر شما قصد راه اندازی یک وب سایت را داشته باشید، باید از انواع سرویس‌های میزبانی وب استفاده کنید. استفاده از این سرویس‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد که اتصالی سریع و بدون هیچ گونه مشکلی داشته باشند. انواع مختلفی از سرویس‌های میزبانی وب وجود دارد. هر یک از این سرویس‌ها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به معرفی مختصری از این سرویس‌ها می‌پردازیم.

سرویس میزبانی وب رایگان

با توجه به رایگان بودن این نسخه، امکانات محدودتری دارد و برای افراد مبتدی مناسب است. علت رایگان بودن این میزبان، تامین هزینه‌های سرور است که روی سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد.

سرویس میزبانی وب اشتراکی

در سرویس میزبانی وب اشتراکی تعدادی وب سایت روی یک سرور به صورت مشترک قرار داده شده است. امکانات و فضای موجود، بین کاربرانی که از این سرویس میزبانی استفاده می‌کنند، تقسیم می‌شود. اگر به دنبال یک سرویس میزبانی اقتصادی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس میزبانی وب اشتراکی استفاده کنید.

سرویس نمایندگی میزبانی وب

با داشتن این سرویس یک کنترل پنل مدیریتی هاست به همراه فضای ابری و پهنای باند در اختیار سرور میزبان قرار می‌گیرد.

 سرویس میزبانی وب اختصاصی

 اگر می‌خواهید از سرویس میزبانی خود به صورت تکی استفاده کنید. نمی‌توانید از میزبانی وب اختصاصی استفاده کنید. با خرید این سرویس تمامی منابع آن تنها در اختیار یک وب سایت قرار می‌گیرد. همچنین راه اندازی و نصب این سرویس نیز بر عهده کاربران است.

میزبانی اشتراک فضای سرور

در این سرویس میزبانی کاربر همان مالک سرور استو تهیه سخت افزار مربوط به آن نیز بر عهده کاربر است. در اینجا شرکت سرویس دهنده، وظیفه تامین برق، خدمات اینترنت، نگهداری فضای فیزیکی سرور و پهنای باند را برای مدت زمان محدود بر عهده دارد.

سرویس میزبانی ابری

یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی، سرویس میزبانی ابری است. دلیل پرطرفدار بودن این سرویس، ایمن بودن آن است. موتور جستجوی گوگل نمونه بارزی از سرویس میزبانی ابری محسوب می‌شود.

سرویس میزبانی وب خوشه‌ای

اگر به دنبال سرویس میزبانی هستید که امکانات پیشرفته‌تری مانند  توازن بار، کنترل امنیت و منابع داده‌ای حیاتی در اختیار شما قرار دهد، پیشنهاد می‌کنیم از این سرویس  میزبانی استفاده کنید. همچنین لازم است بدانید که سرویس میزبانی وب خوشه‌ای  شباهت زیادی با سرویس ابری دارد. با این تفاوت که بهره‌وری و افزونگی بیشتری نسبت به سرویس ابری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

VPS

VPS چیست

در واقع عبارت VPS  همان سرور خصوصی مجازی است. در VPS تمامی منابع آن در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع، این سرور می‌تواند منابع و قدرت بیشتر ی به کاربران خود عرضه کند. در نتیجه اگر قصد برطرف کردن مشکل وب سایتی را دارید می‌توانید از سرور خصوصی مجازی یا همان VPS استفاده کنید. برخی از سرور وجود دارد که امکان استفاده چند کاربر را به طور همزمان امکان پذیر می‌کند. اما اگر یک کاربر از منابع سرور استفاده بیشتری کند، عملکرد سایر کاربران را کاهش می‌دهد. سرور خصوصی مجازی این مشکل را برای کاربران حل کرده است. از طرفی سرویس VPS مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • منابع بیشتر
  • سرویس دهی با کیفیت بسیار بالا به بازدید کنندگان خارجی
  • مخفی کردن IP و امکان فعالیت حتی در کشورهای دیگر

ویژگی‌های این سرویس عبارتند از:

  • هارد پرسرعت SSD
  • داشتن IP اختصاصی  و ثابت
  • سخت افزار قدرتمند اختصاصی
  • قابلیت مدیریت سرور و راه اندازی مجدد
  • قابلیت ارتقا سرور پس از خرید سرور مجازی
  • داشتن ترافیک ماهیانه بالا و پهنای باند نامحدود

انواع مختلفی از سرور خصوصی مجازی وجود دارد که عبارتند از:

  1. سرور خصوصی مجازی لینوکس
  2. سرور خصوصی مجازی ویندوز
  3. سرور خصوصی مجازی میکروتیک

هاست اختصاصی

به طور کلی می‌توان گفت که هاست اختصاصی سرویس مدیریت شده با منابع بسیار قدرتمند است. با توجه به منابع قدرتمندی که دارد، مناسب افرادی است که در زمینه مربوطه بسیار ماهر هستند. بر روی سرویس هاست اختصاصی بروزترین نسخه نرم افزارها به همراه لایسنس معتبر نصب شده است. با این ویژگی تمامی بروز رسانی‌ها به طور خودکار انجام ‌می‌ود و نیازی به پرداخت هزینه مجدد نیست. اگر وبسایتی پرمصرف با بازدید بالا دارید، داشتن یک هاست اختصاصی برای شما بسیار لازم و ضروری است.در سرور اختصاصی هاست سعی شده علاوه بر داشتن کیفیت بالای سخت افزاری، ثبات سرور نیز حفظ شود و عملکرد سرور در بالاترین حد ممکن باشد.

هاست اشتراکی

به عبارت ساده هاست اشتراکی به نوعی میزبان وبسایت‌ها به شمار می‌رود. هاست اشتراکی این قابلیت را دارد که به تنهایی میزبان چند سایت به طور همزمان باشد. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود تا حد زیادی صرفه جویی کنید، می‌توانید از هاست اشتراکی استفاده کنید.یک هاست اشتراکی ممکن است میزبان بیش از صدها کاربر باشد. هر کاربر به ابزارهایی همچون: فضای دیسک، بانک اطلاعاتی، ترافیک ماهانه، حساب‌های FTP و دیگر افزودنی‌های هاست اشتراکی دسترسی دارد. هر یک از کاربران این هاست می‌توانند تا حدی از منابع آن استفاده کنند. اگر به دنبال روشی به صرفه برای راه اندازی یک سایت می‌گردید، بدانید که استفاده از هاست اختصاصی بهترین روش برای انجام این کار به حساب می‌رود.

هاست ابری 

با خرید هاست ابری منابع مورد نیاز برای پشتیبانی وب سایت‌ها در نقاط مختلف پراکنده می‌شود. به طور کلی به تعامل چندین سرور با یکدیگر گفته می‌شود. معمولا این تعامل با هدف پشتیبانی وب سایت و تقسیم وظایف بین آن‌ها انجام می‌شود را  پردازش ابری می گویند.

هاستینگ چیست؟

هاستینگ نوعی سرویس میزبانی اینترنتی است برای ایجاد دسترسی افراد به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرویس میزبانی وب، سرورهای اجاره‌ای یا اختصاصی را برای استفاده مشتریان فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند به طور همزمان از منابع یک سرور استفاده کنند.  اگر می‌خواهید از این ویژگی استفاده کنید باید بدانید که سرویس‌های هاستینگ این کار را میسر کرده است. سرویس‌های میزبانی وب به مشتریان امکان ایجاد دامنه را می‌دهند که از طریق آنها دسترسی به اینترنت را میسر می‌سازد. اگر در ابتدا راه برای راه اندازی یک کسب و کار بر پایه وب هستید، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از این ویژگی را از دست ندهید. 

پیشنهاد می شود مقاله ی راهنمای خرید سرور هاستینگ را بخوانید تا اطلاعات جامع تری را در این رابطه کسب نمایید

نتیجه گیری

پس از آشنایی کامل با سرور و انواع هاست ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین سرور و هاست وجود دارد این است که سرور یک نوع دستگاه سخت افزاری با قدرت پردازش بالا و بسیار قدرتمند است. این دستگاه سخت افزاری خدمات مختلفی دارد که برای میزبانی برنامه‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هاست همان سرویس تخت وب است و برای استفاده از آن نیاز دارد که به سرور متصل شود. 

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفید و کاملی در رابطه با هاست، سرور و تفاوت بین این دو در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم. نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا