قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت پردازنده های Pentium و Xeon

تفاوت پردازنده های Pentium و Xeon چیست؟

شرکت اینتل یکی از شرکت های بین المللی و نامدار در زمینه تولید پردازنده های رایانه ای است. این شرکت از پرچمداران تولید پردازنده های رایانه ای محسوب می شود و همواره سعی دارد تا پاسخگوی نیاز های کاربران در بازار ها و کسب و کار های مختلف باشد. پردازنده های سری Pentium و Xeon از پردازنده های تولید این شرکت هستند که هر کدام برای کسب و کار مختلف مناسب می باشند. با ما همراه باشید تا با تفاوت های این سری از پردازنده ها آشنا شوید.

کاربران در حوزه های مختلف دارای نیاز های متفاوت هستند. به عبارتی هر حوزه و کسب و کاری نیازمند پردازنده مناسب خود است. برای مثال نیاز کاربری که به بازی های آنلاین می پردازد با کسی که فرآیند های پردازشی سنگین انجام می دهد، متفاوت است.

پردازنده هایی که در سرور ها مورد استفاده قرار می گیرند با پردازنده های خانگی تفاوت دارند. شرکت های تولید کننده پردازنده مانند شرکت اینتل با ایجاد تنوع در محصولات خود در صدد پاسخگویی به نیاز کاربران در حوزه های مختلف برآمده و خط تولید پردازنده های سری Pentium و Xeon را راه اندازی نمود. این دو محصول که چندین سال است تولید می شوند، دارای کاربرد متفاوت بوده و برای بازار های مختلف طراحی شده اند.

پردازنده پنتیوم

هم چنین بخوانید: تفاوت پردازنده های Xeon و معمولی

در ادامه به برخی از تفاوت های پردازنده های سری زئون و پنتیوم اشاره می کنیم.

سوکت

پردازنده های سری زئون و پنتیوم از نظر سوکت های سخت افزاری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

کاربرد

پردازنده های سری پنتیوم به منظور رفع نیاز های عمومی و کامپیوتر های خانگی طراحی شده اند اما پردازنده های سری زئون در سرور های سخت افزاری و انجام پردازش های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

پردازنده های Pentium همان پردازنده های خانگی یا دسکتاپ ها هستند. این پردازنده ها برای استفاده به صورت تکی بهینه سازی شده و حافظه کش (Cache)  آن ها در مقایسه با پردازنده های زئون، کمتر می باشد.

پردازنده پنتیوم

 عملکرد

پردازنده های سری Xeon و Pentium در نحوه عملکرد هم با یکدیگر متفاوت هستند. پردازنده های پنتیوم به صورت تکی در سیستم های خانگی نصب می شوند اما پردازنده های سری زئون به شکل گروهی در سرور ها استفاده می شوند. البته تعداد پردازنده ها در سرور های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از سرور ها با 2 عدد پردازنده زئون کار می کنند اما برخی دیگر با 32 عدد پردازنده زئون به فعالیت می پردازند.

همان طور که می دانید سرورها با هدف انجام پردازش های سنگین و همزمان تولید شده اند که هیچ یک از این پردازش ها به یکدیگر مرتبط نیستند، از این رو جدا کردن پردازش روی پردازنده های مختلف موجب افزایش کارایی و بهبود عملکرد سرور ها می شود. پردازنده های سری Xeon دارای قابلیت Multi-Threading نیز هستند که موجب افزایش قدرت و افزایش تاثیر گذاری پردازنده ها می شود.

در واقع پردازنده های زئون پردازنده های صنعتی و مخصوص سرور شرکت اینتل محسوب می شوند که قادرند به شکل 32 تایی هم در کنار یکدیگر و به صورت همزمان به انجام پردازش بپردازند. این پردازنده ها بهترین گرینه به منظور انجام  فرآیندهای Multi-Threading  می باشند.

حافظه کش (Cache)

پردازنده های سری زئون دارای حافظه کش بیشتری نسبت به پردازنده های پنتیوم هستند. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در کارایی پردازنده، میزان حافظه کش می باشد. هر چه این حافظه بیشتر باشد قیمت پردازنده نیز بالاتر خواهد رفت. کم بودن حافظه کش موجب افزایش مراجعات پردازنده به حافظه RAM شده و این امر موجب افزایش درگیری Bus سیستم و حافظه اصلی می شود و از آن جایی که بین CPU و حافظه RAM فاصله وجود دارد، سرعت کاهش می یابد. حافظه کش تعداد این مراجعات را کاهش می دهد. محل قرار گیری حافظه کش در داخل پردازنده می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا