تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

فایروال چیست و چه کاربردی دارد؟

فایروال یا دیوار آتش به بخشی از رایانه گفته می شود که نقش یک محافظ را بر عهده دارد و از دسترسی کاربران غیر مجاز به شبکه خصوصی متصل به اینترنت جلوگیری می کند. در واقع تمرکز اصلی Firewall بررسی پیام های وارد شده و خارج شده از شبکه می باشد تا از ورود کاربرانی که معیارهای امنیتی خاصی ندارند، جلوگیری کرده و دسترسی آزاد را برای ارتباطات تنظیم شده فراهم سازد.

نقش Firewall بسیار مهم و حائز اهمیت است، چرا که اگر یک کامپیوتر یا یک شبکه کامپیوتری مجهز به فایروال نباشند، به صورت مکرر مورد حمله قرار می گیرند و امنیت آن ها به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

برای خرید سرور اچ پی با کارشناسان فنی شرکت دوبرکا در تماس باشید.

هدف استفاده از Firewall

مهم ترین هدف Firewall این است که داده ی امن را از ناحیه ناامن جدا کرده و ارتباطات بین این دو را کنترل کند. البته فایروال قادر به انجام کارهای دیگری نیز می باشد اما بیشتر کنترل ارتباطات ورودی و خروجی از یک دستگاه به شبکه را بر عهده دارد.

در واقع Firewall به عنوان عامل تامین کننده امنیت، می تواند از دسترسی غیر مجاز به شبکه جلوگیری کند.

نحوه‌ی عملکرد فایروال

Firewall از یک کد به منظور جداسازی کامپیوتر از شبکه استفاده می کند و با بررسی داده های ورودی یا خروجی، اجازه یا عدم اجازه برای عبور داده ها را صادر می نماید.

دیوار آتش یکی از مهم ترین لایه های امنیتی شبکه های می باشد و در صورتی که از آن استفاده نشود راه برای هکرها و افراد سودجو هموار شده و آن ها می توانند شبکه یا کامپیوتر شخصی شما را مورد سوء استفاده قرار دهند و برای این کار هیچ محدودیتی نخواهند داشت.

در واقع Firewall برای کامپیوتر یا شبکه حکم درب برای خانه را دارد و محل قرار گیری آن در درب ورودی و خروجی داده از کامپیوتر یعنی Gateway می باشد.

 با وجود این که Firewallها سیستم بسیار پیچیده ای دارند، اما شما به راحتی می توانید آن ها را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، فایروال همانند یک فیلتر عمل می کند و داده های ورودی و خروجی را با معیارهای تعریف شده روی خود تطبیق می دهد و تصمیم می گیرد که کدام داده می تواند عبور کند و کدام یک اجازه دسترسی ندارد. به صورت کلی وظایف Firewall را می توان محافظت از منابع، تایید اعتبار دسترسی، مدیریت و کنترل ترافیک شبکه، ثبت و ارائه گزارش از داده ها عنوان کرد.

انواع فایروال

Firewallها به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری موجود هستند که در ادامه درباره هر کدام صحبت خواهیم کرد.

  • فایروال سخت افزاری

فایروال سخت افزاری که با نام فایروال شبکه نیز معروف است، به برنامه هایی گفته می شود که توسط شرکت سازنده روی سخت افزار تعبیه شده و به شکل قطعه خارجی در مسیر یک روتر و یا روی آن نصب می شوند.

انواع Firewallهای سخت افزاری اکثرا در سازمان های بزرگ اداری و تجاری استفاده می شوند، چرا که از سرعت و کارایی بالایی برخوردار هستند. این نوع Firewall ها به دلیل هزینه بالای راه اندازی، برای سازمان های کوچک و مصارف شخصی مناسب نیستند.

  • فایروال نرم افزاری

Firewallهای نرم افزاری به برنامه هایی گفته می شود که به منظور ایجاد امنیت و کنترل داده های ورودی و خروجی روی سیستم عامل نصب می شوند. بیشتر سیستم عامل ها به صورت پیش فرض از یک Firewall نرم افزاری بهره می برند که بایستی فعال شوند.

اگر سیستم عامل نصب شده روی سیستم دارای Firewall نباشد باید به دنبال تهیه و پیاده سازی فایروال نرم افزاری باشید. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، نصب و راه اندازی اولیه Firewallها بسیار آسان است و به دانش فنی خاصی نیاز ندارد.

firewall

تفاوت فایروال نرم افزاری و سخت افزاری چیست ؟

Firewallهای سخت افزاری می توانند سرعت و سطح امنیت بالاتری را فراهم کنند، اگر چه هزینه نصب و راه اندازی آن ها نیز بالاتر می باشد.

انواع فایروال‌ها از نظر سطح امنیت

به صورت کلی می توان وظیفه همه Firewallها را در حفظ امنیت و حفاظت از سیستم در برابر دسترسی های غیر مجاز خلاصه کرد. البته انواع مختلف Firewallها با استفاده از روش های متفاوتی این وظیفه را انجام می دهند و می توانند سطح امنیتی و کارایی متفاوتی را ایجاد کنند. Firewallها از نظر سطح امنیت به 5 دسته تقسیم می شوند:

  • فایروال های مداری(Circuit Level Firewall)
  • فایروال های پروکسی سرور (Proxy Server)
  • فایروال های فیلترینگ بسته (Packet Filtering)
  • فایروال های ‫بررسی‌کننده‌ی وضعیت (Stateful inspection)
  • فایروال های شخصی(Personal Firewall)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا