لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

اسلات PCI express چیست ؟

اسلات PCI express چیست ؟

در دنیای امروز که روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم اسلات های PCI express روی مادربرد رایانه ها به اشکال مختلفی مشاهده می شوند. این اسلات ها دارای کارایی های متنوع هستند از این رو قسمت مهمی از مادربرد ها را از آن خود کرده اند.  در واقع کارت گرافیک ، کارت های شبکه ، حافظه SSD و … به وسیله ی این اسلات ها در جایگاه خود قرار می گیرند. از حیاتی ترین و مهم ترین قسمت های کامپیوتر ها می توان به مادربرد آن اشاره کرد .

مادربرد محل نصب بسیاری از قطعات دیگر مثل حافظه RAM ، پردازنده و کارت گرافیک می باشد. پیشرفته بودن مادربرد و پشتیبانی آن از درگاه ها و ورودی های بیشتر موجب می شود که امکان نصب قطعات بیشتر روی آن فراهم شود.

انواع مختلف اسلات PCI express روی مادربرد ها 

 انواع مختلف PCI express روی مادربرد ها قرار داده شده که هر کدام وظیفه خاصی دارند. PCI express آخرین نوع از فناوری ارائه شده از درگاه های PCI هستند که روی مادربردهای جدید قرار گرفته‌اند و دارای سرعت بیشتر و توانایی بالاتر نسبت به انتقال دیتا نسبت به مدل های قدیمی تر خود  هستند.

اصلی ترین کارایی این اسلات درگاه های کارت گرافیک است. این اسلات ها برای قرار گرفتن کارت گرافیک  روی مادربرد ها نصب شده اند و بر اساس استاندارد های سرعت تا مقدار 16X  را جواب می دهند.  بسیاری از کارت های گرافیک جدید این سرعت را پشتیبانی می کنند. همراه این اسلات ممکن است مادربردها دارای اسلات های گرافیکی دیگری باشند که امکان دارد سرعت آن‌ها 8X  و یا کمتر از آن باشد.

سرعت اسلات PCI express هر چقدر باشد کارت گرافیک سرعت و قدرت خود را با همان تطبیق داده و تنظیم می کند. برای مثال با قرار دادن کارت گرافیکی بر روی اسلات 4X سرعت خروج اطلاعات از کارت گرافیک بر مبنای سرعت 4X تنظیم خواهد گردید.

اسلات PCI express 2.0 چیست؟

به نسل جدید اسلات های کارت گرافیک PCI express 2.0  می گویند. این اسلات ها نمونه ارتقا یافته و بهبود یافته اسلات کارت گرافیک بوده و در ظاهر آن تغییر خاصی بوجود نیامده است.بر این اساس مدل های قدیمی کارت گرافیک را هم می شود در اسلات های جدید بکار برد. در نسخه های PCI express 2.0 و همچنین مدل 1.0 و قبل از آن ، اگر اسلات کارت گرافیک قرار داده شده قدیمی تر از فناوری کارت گرافیک باشد نخواهد توانست تا از حداکثر کارایی و قدرت و سرعت کارت گرافیک استفاده کرده و سبب خواهد شد تا کارت های گرافیک قدرتمند در ارائه حداکثر توان خود در اسلات های PCI 1.0 به مشکل  بخورند.

PCI express 3.0 چیست ؟

نسل کارت گرافیک بعدی از PCI express 2.0 با نام PCI express 3.0 شناخته می شود.توان و کارایی بسیار با کیفیت و بالایی برای انتقال دیتا از کارت های گرافیک جدید قدرتمند را دارد.با قدرتمند شدن کارت های گرافیک ، اسلات های آن نیز قدرتمند شده اند. تغییرات اسلات ها در دامنه انتقال سرعت داده انجام گرفته تا تغییری در شکل ظاهرش نداشته باشد و بتوان بر روی مادربرد های قدیمی تر از آنها استفاده کرد.

در صورت استفاده از کارت گرافیک قدیمی تر در اسلات PCI express 3.0 در فعالیت و عملکرد  کارت گرافیک از لحاظ کارایی و سرعت مشکلی بوجود نخواهد آمد و با توجه به قدرت این اسلات ، کارت گرافیک از حداکثر توانش بهره خواهد برد.

اما کارت های گرافیک جدید که قوی و با راندمان بالا طراحی شده اند و بر اساس فناوری PCI express 3.0 تولید می شوند و برق جداگانه برای انجام امورات خود نیاز دارند ،به همین سبب این گونه کارت گرافیک ها در اسلات هایی با تکنولوژی قدیمی تر به درستی کار نمی کنند.  برای استفاده از حداکثر توان یک کارت گرافیکی قدرتمند امروزی  باید فناوری PCI express به کار رفته برای کارت گرافیک ها با فناوری PCI express به کار رفته بر روی مادربرد  یکسان بوده و اسلات آن یکنواخت و یک مدل باشد.

نصب اسلات PCI express 3.0

این اسلات به دلیل قدرتمند بودن روی مادربرد های قوی و قدرتمند امروزی نصب می شود به این علت که اگر کارت گرافیک استفاده شده توان و قدرتی بالاتر از توان اسلات داشته باشد سیستم اسلات به نحوی برنامه نویسی گردیده که توان و قدرت اضافی و مورد نیاز را از طریق کابل برق مستقیم 6 یا 8 چین به کارت گرافیک وصل کرده و استفاده کند تا کارت گرافیک برای عملکرد خود مشکلی نداشته باشد.  امروزه از اسلات های PCI express 3.0 می توان برای استفاده از کارت های گرافیک به شیوه ها و روش های مختلف استفاده کرد. حتی با کمک کابل و رابط مخصوص می توان از چندین کارت گرافیک کنار هم بهره لازم را برد.

جدول مقایسه عملکرد ارتباط  PCI Express
پهنای باند (در هر خط در یک شیار x16) پهنای باند (در هر خط) نسخه
۳۲ گیگابایت / ثانیه (۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه) ۲ گیگابایت / ثانیه (۲۵۰ مگابایت بر ثانیه) PCI Express 1.0
۶۴ گیگابایت / ثانیه (۸۰۰۰ مگابایت بر ثانیه) ۴ گیگابایت / ثانیه (۵۰۰ مگابایت بر ثانیه)  PCI Express 2.0 اسلات
۱۲۶.۰۳۲ گیگابایت بر ثانیه (۱۵۷۵۴ مگابایت بر ثانیه) ۷.۸۷۷ گیگابایت / ثانیه (۹۸۴.۶۲۵ مگابایت بر ثانیه) PCI Express 3.0
۲۵۲.۰۳۲ گیگابایت / ثانیه (۳۱۵۰۴ مگابایت بر ثانیه) ۱۵.۷۵۲ گیگابایت / ثانیه (۱۹۶۹ مگابایت بر ثانیه) PCI Express 4.0

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا