تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تفاوت مدل TCP/IP با OSI

تفاوت مدل TCP/IP با OSI

TCP/IP و OSI دو مدل مرجع بوده و به منظور توصیف عملکرد های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. این دو مدل از برخی جهات مشابه هم هستند اما تفاوت هایی نیز بین آن ها وجود دارد. نا گفته نماند که OSI یک مدل مفهومی است که برای توصیف شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد و عملا در ارتباطات استفاده نمی شود. TCP/IP  هم یک توصیف لایه ای برای طراحی شبکه بوده و یکی از مهم ترین پروتکل هایی است که در طراحی شبکه استفاده می شود. این مدل شامل مجموعه قوانین مورد نیاز برای چگونگی ارتباطات در شبکه می باشد.

هم چنین بخوانید: پروتکل TCP/IP چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی تفاوت مدل TCP/IP با OSI

مدل TCP/IP یک مدل لایه بندی است که برای برقراری ارتباط بین سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد و پیش از مدل OSI توسعه داده شده است. استفاده زیاد از مدل TCP/IP موجب شده است تا این مدل به یک استاندارد تبدیل شود. در صورتی که مدل لایه بندی  OSI یک مدل مفهومی و تحقیقاتی است که به منظور فهم بهتر عملکرد استفاده می شود.

نا گفته نماند که پروژه مدل لایه بندی OSI که معرف آن سازمان استاندارد بین المللی (ISO) بود با شکست مواجه شد و به دلیل همه گیری مدل TCP/IP آن طور که باید و شاید در ارتباطات مورد استفاده قرار نگرفت. اما چون یک مدل مفهومی است و دارای دسته بندی دقیقی می باشد برای تدریس و فهم بهتر دانشجویان از لایه شبکه بندی مورد استفاده قرار گرفت.

تعداد لایه ها در این دو مدل لایه بندی متفاوت است. تعداد لایه های تشکیل دهنده TCP/IP برابر 4 لایه و تعداد لایه های تشکیل دهنده مدل OSI هفت لایه می باشد که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

لایه ها

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم این دو مدل تا حدودی مشابه هم هستند اما تفاوت هایی نیز بین آن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • تفاوت پروتکل ها و سرویس ها در مدل OSI به وضوح مشخص شده اما در مدل TCP/IP این تفاوت ها به شکل واضح مشخص نیست.
  •  مدل OSI بعد از ارائه مجموعه پروتکل های خود ایجاد شد، به همین دلیل این مدل هیچ گونه وابستگی به مجموعه پروتکل ها ندارد. اما این اتفاق در مدل TCP/IP برعکس بوده و موجب شد تا این مدل به مجموعه پروتکل های خود وابستگی داشته باشد.
  • مدل OSI دارای 7 لایه و مدل TCP/IP دارای 4 لایه است.

tcpip vs osi

از مهم ترین دستاورد های مدل OSI می توان به مشخص بودن تفاوت بین سرویس ها در آن اشاره نمود. در واقع تمامی پروتکل های هر لایه در این مدل به صورت کاملا واضح تفکیک شده اند. از دیگر دستاورد های این مدل، جامع بودن آن می باشد. این مدل که عمدتا در آموزش مورد استفاده قرار می گیرد، برای همه ارتباطات شبکه کامپیوتری قابل تعریف می باشد.

مدل TCP/IP در مقایسه با مدل OSI از تعداد لایه های کمتری تشکیل شده و تفکیک پروتکل کمتری دارد. همین امر موجب شده است بین سرویس های مختلف تفاوت واضحی وجود نداشته باشد. اما از طرفی کارایی این مدل بیشتر است به همین دلیل اکثر شبکه های کامپیوتری و اینترنت از مدل TCP/IP به عنوان طراحی اصلی بهره می گیرند. تولید کنندگان تجهیزات شبکه موظف به تولید دستگاه هایی هستند با مدل TCP/IP سازگاری داشته باشند. کاربرد آموزشی این مدل کمتر بوده و بیشتر در شبکه های عملیاتی استفاده می شود.

امیدواریم از مطالعه مقاله “تفاوت مدل TCP/IP با OSI” لذت برده باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا