قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت رید سخت افزاری و نرم افزاری

تفاوت رید سخت افزاری و نرم افزاری

کلمه RAID که از عبارت انگلیسی Redundant Array of Inexpensive Disks گرفته شده است، آرایه ی اضافی به منظور مجازی سازی و تبدیل چند عدد هارد دیسک به یک با چند آرایه می باشد که موجب بهبود عملکرد و افزایش اطمینان و امنیت داده ها و اطلاعات می شود. RAID  سخت افزاری با بهره گیری از کنترل کننده مخصوص رید و RAID نرم افزاری به وسیله ی درایور سیستم عامل رید قابل پیاده سازی می باشد.

RAID  سخت افزاری

RAID سخت افزاری دارای عملکرد مستقل از سیستم عامل می باشد که برای مدیریت رید از کنترلر ها و کارت های RAID بهره می گیرد. توان پردازشی کنترلر RAID از هارد دیسک های تحت مدیریت آن، تامین نمی شود، به همین دلیل فضا و سرعت بالاتری به منظور خواندن و نوشتن اطلاعات قابل استفاده می باشد. RAID سخت افزاری قادر به انجام وظایف خود روی همه ی سیستم عامل ها بوده و جایگزینی دیسک های مخرب در آن به آسانی انجام می گیرد.

موارد ذکر شده مزایای استفاده از RAID سخت افزاری بود. از معایب این RAID می توان به هزینه ی بالای آن در مقایسه با RAID نرم افزاری اشاره کرد، چرا که به سخت افزار کنترلر اضافی نیاز دارد. در صورت خرابی کنترلر RAID نیز بایستی سیستم سازگار را جایگزین نمایید تا امکان تنظیم سیستم RAID به صورت دلخواه برای شما فراهم شود.

RAID  سخت افزاری

RAID  نرم افزاری

این نوع RAID بر خلاف RAID سخت افزاری به شکل مجزا از سیستم عامل عمل نمی کند و از توان پردازشی سیستم عاملی که دیسک های RAID روی آن نصب شده است بهره می گیرد. این نوع RAID ها هزینه ی استفاده کمتری دارند، چرا که از کنترلر سخت افزاری اضافی استفاده نمی کنند و امکان پیکربندی آرایه ها را بدون محدودیت و بدون استفاده از کنترلر RAID برای کاربر فراهم می کنند. از معایب RAID نرم افزاری می توان به عملکرد کند آن در مقایسه با RAID سخت افزاری اشاره کرد.

در واقع این RAID به دلیل استفاده از توان پردازشی سیستم عامل و اجرا روی سیستم و سرور اصلی، بایستی از منابع و پردازشگر سیستم استفاده نماید که این امر موجب می شود عملکرد سیستم و سرور در پردازش های سنگین، بسیار کاهش یابد. هم چنین RAID نرم افزاری به دلیل این که مختص سیستم عامل می باشد، از این رو به صورت کلی قابل استفاده برای پارتیشن های مشترک بین سیستم عامل ها نمی باشد.

RAID  نرم افزاری

انتخاب RAID مناسب

شما می توانید با توجه به میزان بودجه تخصیص یافته و نوع فعالیت خود یکی از RAID های سخت افزاری و نرم افزاری را انتخاب نمایید. اگر میزان هزینه ای که می خواهید برای تهیه RAID پرداخت نمایید، محدود است و می خواهید از RAID 0 یا RAID 1  استفاده نمایید، باید بگوییم تفاوت چندانی بین نوع سخت افزاری و نرم افزاری آن وجود ندارد. در صورتی که می خواهید از RAID 5  و RAID 6 (قدرت محاسبات و عملکرد بالا) استفاده نمایید بایستی به دنبال تهیه RAID سخت افزاری باشید، چون RAID نرم افزاری به علت معایبی که دارد موجب بروز اختلال می شود، هم چنین برخی سطوح RAID مانند سطح RAID 10 عمدتا توسط RAID های نرم افزاری قابل پشتیبانی نمی باشد.

انتخاب RAID مناسب

به طور خلاصه باید بگوییم که RAID های سخت افزاری دارای هزینه ی بالایی در مقایسه با RAID نرم افزاری هستند اما دارای عملکرد بهتر و انعطاف بالاتر در انواع پیکربندی هستند، بنابراین اگر هزینه کافی را در اختیار دارید حتما از RAID سخت افزاری استفاده نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا